Siirry sisältöön Siirry chattiin
Aktian verkkopalveluissa on huoltokatko sunnuntaina 24.11. klo 5.00-14.30

Verkkopankit, tunnistuspalvelu, verkkomaksu, yritysten WS-kanava ja Aktia Mobiilipankki ovat poissa käytöstä katkon ajan.

Verkkopankin ohjeet

Saapuneet

Tällä sivulla näet kaikki sinulle saapuneet viestit. Lukemattomat viestit näkyvät korostettuna. 

Aihe

Tässä kentässä näet yhdistettynä viestin aiheen ja otsikon. 

Saapunut

Tämä kenttä kertoo saapuneen viestin päivämäärän. 

Poista

Tämä painike siirtää viestin Poistetut-kansioon.

Uusi viesti

Täältä voit lähettää turvallisesti viestin Aktialle. 

Aihe

Valitse viestiäsi parhaiten vastaava aihe. Oikein valittu aihe nopeuttaa viestin käsittelyä.

Otsikko

Tähän kenttään voit syöttää otsikon viestillesi. Kannattaa syöttää sisältöä kuvaava otsikko, sillä sen avulla löydät viestin tulevaisuudessa helposti.

Kirjoita viesti

Tähän kenttään kirjoitetaan varsinainen viesti.

Lähetä

Lähetä viesti painamalla Lähetä-painiketta.

Tallenna luonnos

Jos haluat jatkaa viestin kirjoittamista myöhemmin, voit tallentaa sen Luonnokset-kansioon painamalla Tallenna luonnos –painiketta.

Palaa

Jos haluat keskeyttää viestin kirjoittamisen tallentamatta viestiä, paina Palaa-painiketta.

Lähetetyt

Tällä sivulla näet viestit, jotka olet lähettänyt. 

Aihe

Tässä kentässä näet yhdistettynä viestisi aiheen ja otsikon.

Lähetetty

Tämä kenttä kertoo, koska olet lähettänyt viestin.

Poista

Tämä painike siirtää viestin Poistetut-kansioon.

Luonnokset

Tällä sivulla näet viestit, jotka olet tallettanut, mutta joita et vielä ole lähettänyt. 

Aihe

Tässä kentässä näet yhdistettynä viestisi aiheen ja otsikon.

Luotu

Tämä päivämäärä kertoo, koska olet tallentanut luonnoksen.

Muokkaa

Painamalla tätä painiketta pääset jatkamaan viestin kirjoittamista.

Poista

Painiketta painamalla siirrät viestin Poistetut-kansioon.

Poistetut

Tällä sivulla näet viestit, jotka olet merkinnyt poistettavaksi. Voit itse tyhjentää tämän kansion painamalla Tyhjennä-painiketta. Poistetut viestit häviävät ajan kuluessa myös automaattisesti.

Aihe

Tässä kentässä näet yhdistettynä viestisi aiheen ja otsikon.

Lähetetty/Saapunut

Tämä kenttä kertoo ko. viestin päivämäärän. Päivämäärä on poistettujen luonnosten luontipäivä ja saapuneiden viestien lähetyspäivämäärä.

Tyhjennä

Tämä painike poistaa viestit verkkopankista pysyvästi.

Lue viesti

Tällä sivulla voit lukea saamasi tai lähettämäsi viestin ja sen liitteet. 

Lähetetty/Saapunut

Viestin viimeisin päivämäärä. Jos kyseessä on lähettämäsi viesti, näet sen lähetysajankohdan, ja jos kyseessä on vastaanottamasi viesti, näet sen lähetysajankohdan.

Aihe

Tästä näet valitsemasi luokan ja sen jälkeen antamasi viestin otsikon. Tämän alla näet viestin sisällön. 

Avaat liitteen klikkaamalla sen nimeä. 

Poista

Tällä painikkeella voit poistaa viestin. 

Vastaa

Jos haluat vastata saamaasi viestiin, paina Vastaa-painiketta.

Takaisin

Tämä linkki vie sinut takaisin kansioon, josta valitsit luettavan viestin.

Palvelut

Kortit-palvelupyynnöt

Palvelupyyntöjen alla näkyvät kaikki kolmen kuukauden aikana tehdyt palvelupyynnöt sekä niihin liittyvät yksityiskohdat.

Tyyppi

Kuvaus palvelupyynnön tyypistä esim. Minimilyhennysprosentin muutos.

Kohde

Kohde tai tuote, jota palvelupyyntö koskee.

Lisätieto

Palvelupyyntöön liittyvä tarkentava lisätieto.

Lähetetty

Päivämäärä, jolloin palvelupyyntö on lähetetty.

Tila

Palvelupyynnön tila.

Lainat-palvelupyynnöt

Palvelupyyntöjen alla näkyvät kaikki kolmen kuukauden aikana tehdyt palvelupyynnöt sekä niihin liittyvät yksityiskohdat.

Tyyppi

Kuvaus palvelupyynnön tyypistä esim. Lainan maksuerän muutospyyntö.

Kohde

Kohde tai tuote, jota palvelupyyntö koskee.

Lisätieto

Palvelupyyntöön liittyvä tarkentava lisätieto.

Lähetetty

Päivämäärä, jolloin palvelupyyntö on lähetetty.

Tila

Palvelupyynnön tila. Palvelupyynnön tila voi olla Odottaa käsittelyä, Odottaa kanssavelallisen päätöstä, Asiakas on hylännyt muutospyynnön, Pyyntöä ei ole vahvistettu ajoissa , Käsittelyssä, , Hyväksytty tai Hylätty tai . Palvelupyyntö on tilassa Odottaa kanssavelallisen päätöstä, kun odotetaan kanssavelallisen hyväksyntää muutospyyntöön. Mikäli kanssavelallinen ei ole 14 vuorokaudessa vastannut palvelupyyntöön, raukeaa palvelupyyntö. Kanssavelallinen, jolla on Aktian verkkopankkitunnukset voi hyväksyä muutospyynnön verkkopankissaan tai hän voi asioida Aktian konttorissa. Konttoriasiointia varten on syytä varata aika etukäteen. Palvelupyyntö välittyy konttoriin päätettäväksi, kun kaikki kanssavelalliset ovat siihen suostuneet. Kanssavelallinen voi hylätä palvelupyynnön, jolloin se ei tule pankin käsittelyyn. Palvelupyyntö saattaa edellyttää takaajan tai vierasvelkavakuudenantajan hyväksyntää. Pankki informoi tästä.

Asiakasvalitus

Tyyppi

Kuvaus palvelupyynnön tyypistä. Tyyppi on aina Asiakasvalitus.

Kohde

Kuvaus palvelupyyntö koskee. Kohde ilmoitetaan lomakkeella annetun tiedon perusteella. Kohde voi joko olla Henkilökohtaisia pankkiasioita tai Edustamaani yritystä.

Lisätieto

Lisätiedoissa ilmoitetaan lomakkeella annetun tiedon perusteella, onko kyseessä väärinkäytös vai asiakasvalitus.

Lähetetty

Päivämäärä, jolloin palvelupyyntö on lähetetty.

Tila

Palvelupyynnön tila. Palvelupyynnön tila voi olla Odottaa käsittelyä, Käsittelyssä tai Käsitelty. Tilan ollessa käsitelty, on Aktian asiakaspalvelu vastannut asiakasvalitukseen verkkopankkiviestillä.

Allekirjoita asiakirja

Jos olet sopinut pankkitoimihenkilön kanssa, että sinulle lähetetään asiakirja allekirjoitettavaksi verkkopankkiin, toimi näin:

Kirjaudu verkkopankkiin verkkopankkitunnuksillasi. Jos asiakirja on jo saapunut, näet verkkopankin etusivulla ilmoituksen "Sinulla on uusi allekirjoitettava asiakirja. Lue dokumentti täällä." Klikkaa ilmoituksen vihreää linkkiä.

Allekirjoitettavat asiakirjat löydät myös Viestit ja palvelut -välilehdeltä.

Lue kaikki allekirjoitettavaan sopimukseen liitetyt dokumentit. Jos hyväksyt sopimuksen, klikkaa "Vahvistan sopimuksen ja olen tutustunut kaikkiin siihen liitettyihin asiakirjoihin". Syötä tämän jälkeen pyydetty turvaluku ja paina "Vahvista" -painiketta. Jos haluat hylätä sopimuksen, klikkaa "Hylkää asiakirja" ja syötä pyydetty turvaluku.

Asiakasvalitus

Henkilötiedot

Nimi

Tässä kentässä näytetään asiakkaan etu- ja sukunimi. Tarkista, että tieto pitää paikkansa. Mikäli tiedossa on virhe, ota yhteyttä Aktian Asiakaspalveluun.

Tässä kentässä näytetään asiakkaan henkilötunnus. Tarkista, että tieto pitää paikkansa. Mikäli tiedossa on virhe, ota yhteyttä Aktian Asiakaspalveluun.

Osoite

Tässä kentässä näytetään asiakkaan kotiosoite. Tarkista, että tieto pitää paikkansa. Mikäli tiedossa on virhe, ota yhteyttä Aktian Asiakaspalveluun.

Postinumero

Tässä kentässä näytetään asiakkaan kotiosoitteeseen liittyvä postinumero. Tarkista, että tieto pitää paikkansa. Mikäli tiedossa on virhe, ota yhteyttä Aktian asiakaspalveluun.

Postitoimipaikka

Tässä kentässä näytetään asiakkaan kotiosoitteen postitoimipaikka. Tarkista, että tieto pitää paikkansa. Mikäli tiedossa on virhe, ota yhteyttä Aktian Asiakaspalveluun.

Puhelin

Tässä kentässä näytetään puhelinnumero, josta asiakas on tavoitettavissa työaikana. Tarkista, että kentässä oleva puhelinnumero on oikein ja muuta sitä tarvittaessa.

Sähköpostiosoite

Täytä tähän kenttään sähköpostiosoitteesi (esim. [email protected]).

Kieli

Tässä kentässä näytetään asiakkaan kieli. Tarkista, että tieto pitää paikkansa. Mikäli tiedossa on virhe, ota yhteyttä Aktian Asiakaspalveluun.

Asiakasvalitus koskee

Valitse Henkilökohtaisia pankkiasioita, mikäli maksutapahtuma on tehty omalta tililtäsi tai muuten liittyy henkilökohtaiseen maksuliikenteeseen. Valitse Edustamaani yritystä, mikäli maksutapahtuma on tehty yrityksen tililtä tai muuten liittyy yrityksen maksuliikenteeseen. Yrityksen perustiedot avautuvat täytettäväksi valinnan jälkeen.

Asiakasvalituksen tyyppi

Valitse Asiakasvalitus, mikäli haluat antaa palautetta maksamisen palveluista. Valitse Väärinkäytös, mikäli tililtäsi on veloitettu tapahtuma ilman suostumustasi.

Saajan nimi

Ilmoita maksunsaajan nimi. Näet tiedot tilitapahtumista, joissa ko. henkilö on maksun saajana.

Saajan tilinumero

Ilmoita maksunsaajan tilinumero. Näet tiedot tilitapahtumista, joissa ko. tilinumero on maksunsaajan tilinä.

Maksajan tilinumero

Ilmoita tilinumero, jolta maksu on veloitettu. Tieto on pakollinen, mikäli kyseessä on väärinkäytös.

Maksun määrä

Ilmoita tililtä veloitetun maksun määrä. Tieto on pakollinen, mikäli kyseessä on väärinkäytös.

Päivämäärä

Ilmoita päivämäärä, jolloin maksu on veloitettu tililtä. Tieto on pakollinen, mikäli kyseessä on väärinkäytös.

Maksun arkistointitunnus

Ilmoita maksun arkistointitunnus. Arkistointitunnuksen löydät tilitapahtuman tiedoista. Tieto on pakollinen, mikäli kyseessä on väärinkäytös.

Vapaamuotoinen kuvaus asiakasvalituksesta

Kirjoita vapaamuotoinen viesti, jossa kerrot asiakasvalitukseen johtaneesta tilanteesta. Tieto on pakollinen asiakasvalitusta tehdessä.

Liite

Liitä mukaan mahdolliset asiakirjat, jotka sisältävät lisätietoa asiakasvalituksesta. Näitä voivat olla esimerkiksi sopimus tai viestinvaihto maksupalveluntarjoajan kanssa. Voit liittää yhden .pdf-, .png- tai .jpg-tiedoston. PDF-tiedosto voi olla enintään 10 -sivuinen ja kooltaan alle 5 MB.