Usein kysytyt kysymykset
Voit helposti ja nopeasti löytää vastauksia kysymyksiisi täältä.
Yleisimmät kysymykset
Mihin tarvitset apua?
Kortit
Korttimaksaminen, kortin PIN-koodi ja muutokset kortteihin
Tilit
Tilien avaukset, verkkotiliote, tili alaikäiselle henkilölle
Maksaminen
E-laskut, suoramaksusopimukset ja muu maksaminen
Digitaalinen asiointi
Verkkopankki, mobiilipankki, tunnistautuminen ja muu digitaalinen asiointi
Säästäminen ja sijoittaminen
Rahastot, osakkeet, ASP-säästäminen, muu säästäminen ja sijoittaminen
Lainat
Maksusuunnitelmien muutokset, asuntolaina, opintolaina ja muut lainat
Vakuutukset
Muutokset vakuutuksiin, hae korvausta
Asiakkaan tunteminen
Asiakkaan tunteminen ja henkilöllisyyden todentaminen
Perheen pankkiasiat
Lapsen tilit ja säästäminen ja muut perheen pankkiasiat
Kuolinpesän pankkiasiat
Kuolinpesän laskut, asiakirjat ja valtakirjat kuolinpesän pankkiasioiden hoitamiseksi
Valtakirjat
Sähköiset valtakirjat
Näin tavoitat meidät
Päivittäiset raha-asiat
Useimmat päivittäiset pankkiasiat, kuten laskujen maksut ja tilisiirrot sekä oman taloutesi päivittäisen seuraamisen hoidat helposti mobiilipankissa tai verkkopankissa.
Henkilökohtainen taloudellinen neuvonta
Voit saada henkilökohtaista taloudellista neuvonantoa etätapaamisessa, jossa keskustelet asiakasneuvojan kanssa puhelimessa ja näet tietokoneeltasi keskusteluun liittyvää materiaalia.
Varaa aika verkkotapaamiseen lähettämällä viesti verkkopankin tai mobiilipankin viestitoiminnon kautta tai soittamalla asiakaspalveluumme. Ajanvarauksen jälkeen saat verkkopankkiisi kertakäyttölinkin, jonka kautta pääset osallistumaan verkkotapaamiseen.
Toimipisteet
Voit asioida toimipisteissämme helpoiten ajanvarauksella. Asioidessasi toimipisteessä ilman ajanvarausta, tarkistathan kassapalvelujen aukioloajat ennen asiointia.
Aktiabot
Aktiabot on Aktian oma chatbot, joka osaa vastata yleisimpiin kysymyksiin suomeksi ja ruotsiksi ympäri vuorokauden.
Avaat Aktiabotin painamalla -ikonia selaimen oikeasta alareunasta.
Ota yhteyttä
puh. 010 247 010
Arkisin klo 8-18
Asioinnin aiheet
Valinta 1: Tili-, kortti- ja verkkopankkiasiat
Valinta 2: Lainat ja asuntokaupat
Valinta 3: Sijoittaminen ja vaurastuminen
Valinta 4: Kuolinpesän pankkiasiat ja toisen puolesta asiointi
Finnair Visa -asiakaspalvelu
puh. 010 247 050
puh. 010 247 8300
Arkisin 9-15
puh. 020 333
puh. 0800 0 2477
Asiakaspalvelun poikkeavat aukioloajat vuonna 2024
1.1.2024 | Uudenvuodenpäivä (ma) | Suljettu |
28.3.2024 | Kiirastorstai (to) | Klo 8-14 |
29.3.2024 | Pitkäperjantai (pe) | Suljettu |
1.4.2024 | Toinen pääsiäispäivä (ma) | Suljettu |
1.5.2024 | Vappupäivä (ke) | Suljettu |
9.5.2024 | Helatorstai (to) | Suljettu |
21.6.2024 | Juhannusaatto (pe) | Suljettu |
6.12.2024 | Suomen itsenäisyyspäivä (pe) | Suljettu |
24.12.2024 | Jouluaatto (ti) | Suljettu |
25.12.2024 | Joulupäivä (ke) | Suljettu |
26.12.2024 | Tapaninpäivä eli toinen joulupäivä (to) | Suljettu |
31.12.2024 | Uudenvuodenaatto (ti) | Klo 8-14 |
1.1.2025 | Uudenvuodenpäivä (ke) | Suljettu |
6.1.2025 | Loppiainen (ma) | Suljettu |
Toimipisteet
Toimipisteemme ovat auki ajanvarauksella, poikkeuksena Helsingin Olavinkadun toimipiste, Turun Yliopistokadun sekä Vaasan Vaasanpuistikon toimipisteet.
Helsingin toimipisteen kassapalvelut palvelevat arkisin klo 10-13 ja neuvontapalvelut palvelevat ajanvarauksella arkisin klo 10–16.30, kiirastorstaina klo 10-13.
Turun toimipiste palvelee ti-to klo 10-13 ja neuvontapalvelut palvelevat ajanvarauksella arkisin klo 10–16.30.
Vaasan toimipiste palvelee arkisin klo 10-13 ja neuvontapalvelut palvelevat ajanvarauksella arkisin klo 10–16.30.
Anna palautetta
Arvostamme kaikkea saamaamme palautetta. Asiakkaidemme antama palaute on toimintamme kehittämisen tukena ja tähtäämme siihen, että pystymme jatkossa tarjoamaan sinulle entistäkin parempia palveluita.
Voit antaa meille yleistä palautetta toiminnastamme täyttämällä lomakkeen. Huomaathan, että lomakkeella ei käsitellä henkilökohtaiseen pankki- ja vakuutusasiointiin, kyselyihin tai reklamaatioihin liittyviä toimeksiantoja.
Palvelemme sinua henkilökohtaiseen pankki- ja vakuutusasiointiin, kyselyihin sekä reklamaatioihin liittyvissä asioissa verkkopankin ja mobiilipankin suojatun viestitoiminnon välityksellä.
Lataa mobiilipankki sovelluskaupasta
Aktian asiakaspalvelu käsittelee kaikki palautelomakkeilla tulleet asiakaspalautteet. Tavoitteemme on, että vastaamme asiakaspalautteeseen 3 pankkipäivän sisällä ja mikäli asian selvittäminen vie tätä pidemmän ajan, ilmoitamme sinulle ja kerromme milloin käsittely todennäköisesti saadaan päätökseen.
Asian luonteesta riippuen asiakaspalvelumme voi
hoitaa palautteen heti tai välittää eteenpäin ao. vastuuyksikön
(toimipisteen tai keskitetyn toiminnon) selvitettäväksi. Jos olet
palautelomakkeella merkinnyt odottavasi vastausta, saat vastauksen
valitsemallasi viestintätavalla suoraan asiakaspalvelustamme,
omasta toimipisteestäsi tai tuotteesta vastaavalta yksiköltä.
Jos
odotat vastausta palautteellesi, yhteystietosi ovat tärkeät. Voidaksemme
välittää palautteesi tai selvityspyyntösi esim. kotikonttoriisi, meidän
on löydettävä oikea henkilö asiakasrekisteristämme. Siksi tarvitsemme
nimen lisäksi osoitteesi, puhelinnumerosi ja sähköpostiosoitteesi.
Verkkosivujen palautelomakkeen suojaus on toteutettu SSL-tekniikalla,
eli yhteys Aktian suuntaan on suojattu. Pankki- tai muuhun asiointiisi
suoranaisesti liittyviin kysymyksiin emme kuitenkaan voi vastata
sähköpostiosoitettasi käyttämällä.
Avoimessa sähköpostiyhteydessä
ei turvallisuussyistä pidä lähettää esim. tilinumeroita,
henkilötunnuksia tai maksuihin ja muihin pankkitapahtumiin liittyviä
tietoja. Näitä tietoja voit turvallisesti lähettää verkkopankin
suojatussa viestitoiminnossa. Se menee myös silloin käsiteltäväksi
asiakaspalvelullemme ja tarvittaessa ao. vastuuyksikölle.
Voit ottaa yhteyttä seuraaviin ulkopuolisiin, pankista riippumattomiin tahoihin, jos asiaa ei saada tyydyttävällä tavalla ratkaistuksi. Ota yhteyttä meihin palautelomakkeella.
Vakuutus ja rahoitusneuvontaan (FINE) voi ottaa yhteyttä, jos pankki-, sijoitus-, oheis- tai vakuutuspalvelua koskevaa erimielisyyttä ei saada ratkaistuksi pankin ja asiakkaan välisellä neuvottelulla. Asiakas voi myös ottaa yhteyttä FINEn yhteydessä toimivaan pankkilautakuntaan. FINE voi auttaa erimielisyyksien selvittämisessä, mutta se ei voi antaa oikeudellisesti sitovaa ratkaisua asiassa. Palvelu on maksuton. Yhteystiedot: www.fine.fi
Finanssivalvonta vastaa rahoitus- ja vakuutusvalvonnasta Suomessa ja valvoo palveluntuottajien toimintaa asiakkaita kohtaan. Finanssivalvonnan verkkosivuilla on tietoa siitä, mistä saa apua ja neuvoja, jos joutuu vaikeuksiin palveluntuottajan kanssa. Yhteystiedot: www.finanssivalvonta.fi
Kilpailu- ja kuluttajavirasto antaa valtakunnallista kuluttajaneuvontaa, tietoa kuluttajan oikeuksista ja sovitteluapua kuluttajien ja yritysten välisissä riita-asioissa. Yhteystiedot: www.kkv.fi
Kuluttajariitalautakunta antaa suuntaviivoja ja ohjeita kuluttajan ja elinkeinonharjoittajan välisten riitojen ratkaisemiseksi, kun kyseessä ovat kulutushyödykkeet ja kuluttajapalvelut, asuntokaupat, vuokrasopimukset, asumisoikeuksien siirrot sekä takaukset ja panttaussitoumukset. Yhteystiedot: www.kuluttajariita.fi Kuluttajariitalautakunnassa ei käsitellä arvopapereita koskevia asioita.
Jos olet Aktian ratkaisuun tyytymätön, voit viedä asian käräjäoikeuden ratkaistavaksi. Käräjäoikeudessa ratkaistaan erimielisyydet, joita ei ole saatu ratkaistuksi neuvotteluteitse, riippumatta siitä onko asiakas hakenut muutosta edellä mainituilta tahoilta. Yhteystiedot: www.oikeus.fi
Jos sinulla on ostamaasi vakuutustuotteeseen liittyviä kysymyksiä tai jos et ole tyytyväinen vakuutusyhtiön päätökseen, ota yhteys ensin Aktia Vakuutuspalveluihin, puh. 010 247 8300. Aktian verkkopankin ja mobiilipankin viestitoiminnon avulla lähetät ja vastaanotat viestejä turvallisesti asiakaspalvelumme kanssa. Sähköisen valituksen voit tehdä tästä. Tällöin valituksesi välitetään asianomaiselle vaihtoehtoiselle riidanratkaisuelimelle, Suomessa lähinnä FINEn Vakuutus- ja rahoitusneuvonnalle.