Siirry sisältöön Siirry chattiin
Aktian verkkopalveluissa on huoltokatko sunnuntaina 24.11. klo 5.00-14.30

Verkkopankit, tunnistuspalvelu, verkkomaksu, yritysten WS-kanava ja Aktia Mobiilipankki ovat poissa käytöstä katkon ajan.

Tunnistautuminen Aktian verkkopankkiin muuttuu 4. kesäkuuta

Tunnistautuminen Aktian verkkopankkiin muuttuu 4. kesäkuuta

Perjantai 24. toukokuuta 2024 Blogit ja artikkelit Yritysasiakkaat

Avaintunnuskorttien käyttö verkkopankkiin tunnistautumisessa päättyy tiistaina 4.6.2024. 

Jatkossa voit tunnistautua verkkopankkiin

  1. Aktia ID -sovelluksella tai 
  2. Käyttäjätunnuksella, salasanalla ja kertakäyttöisellä tekstiviestivarmenteella

Muutos koskee sekä henkilö- että yritysasiakkaita.

Muista kuitenkin säilyttää avaintunnuskortti, sillä tarvitset sitä edelleen

  • verkkopankin salasanan asettamiseen ja vaihtamiseen
  • verkkomaksuun tunnistautumiseen
  • Aktia Mobiilipankin käyttöönottoon.

Huomaathan, että verkkomaksuun tunnistautumisessa avaintunnuskortin käyttö päättyy vuoden 2025 aikana.

Varmista, että verkkopankin salasana vastaa Aktian salasanakäytäntöä

Avaintunnuskorttien poistamisen myötä tiukennamme myös salasanavaatimuksia. Jatkossa salasanat, jotka eivät vastaa Aktian salasanakäytäntöjä eivät toimi. Tarkista siis, että salasanasi on vaatimusten mukainen. Voit muuttaa salasanasi verkkopankin Omat tiedot ja asetukset -osiossa (yritysasiakkailla Perustiedot ja asetukset) kohdassa Vaihda salasana. Aktian salasanakäytännön löydät myös samasta paikasta. Huomioithan, että tarvitset edelleen avaintunnuskorttia salasanan vaihtamiseen.

Onko yritykselläsi ongelmia verkkopankkiin kirjautumisessa?

Tunnistamisen muutosten myötä salasanavaatimukset ovat tiukentuneet. Jos sinulla on ongelmia yrityksen verkkopankkiin kirjautumisessa, syynä voi olla vääränmuotoinen salasana. Kirjaudu verkkopankkiin omilla henkilökohtaisilla pankkitunnuksillasi ja lähetä meille viestitoiminnon kautta pyyntö nollata yrityksen/yhteisön salasana. Valitse viestin aiheeksi ”Yritykset ja yhdistykset”. Olemme sinuun yhteydessä heti, kun olemme ottaneet asiasi käsittelyyn.

Miten kirjaudun verkkopankkiin ja yritysverkkopankkiin 4.6. alkaen?

Kirjaudu verkkopankkiin kuten aiemminkin olet kirjautunut. Mene osoitteeseen aktia.fi, klikkaa Verkkopankki-painiketta sivun oikeassa yläkulmassa. Valitse Tunnistaudu verkkopankkiin


Tärkeää! Verkkopankin kirjautumissivun ulkonäkö on uudistunut
, ja uusi kirjautumissivu näyttää tältä:

Aktia ID -sovelluksen käyttöönotto on nyt helpompaa kuin koskaan

Askel askeleelta etenevä videomme opastaa sinut varmasti ja turvallisesti käyttöönoton vaiheiden läpi aina Aktia ID:n lataamisesta hetkeen, jolloin sovellus on valmis käytettäväksi. Ota älypuhelin tai tabletti esiin, klikkaa linkkiä ja ryhdy tuumasta toimeen!

Katso video ja lue lisää sovelluksen käytöstä

 

Tarvitsetko tukea digitaalisten palveluiden käytössä?

Varaa aika Aktian digitaalisen asioinnin opastukseen. Etätapaamisessa saat tukea sinua askarruttaviin kysymyksiin, jotka liittyvät pankkiasioiden turvalliseen hoitamiseen verkossa ja mobiilissa, esim. mobiilipankissa ja Aktia ID-sovelluksella.  Saat tarkemmat ohjeet etätapaamiseen osallistumiseen turvasähköpostilla juuri ennen tapaamista.  Tutustu tarkemmin ja varaa aika etätapaamiseen täältä: aktia.fi/etätapaaminen.

 

Lue aiemmin julkaistu artikkeli ja ohjeet siitä, miten tunnistaudut verkkopankkiin