Gå vidare till innehållet Gå vidare till chatten
Det är serviceavbrott i Aktias nätbank söndag 24.11 kl. 5.00-14.30

Nätbanker, identifieringstjänsten, nätbetalning, förtagens WS-kanal och Aktia Mobilbanken är ur bruk under avbrottet.

Identifiera dig i telefontjänsten med Aktia ID-applikationen

Med Aktia ID-applikationen installerad på din smarttelefon kan du enkelt och tryggt identifiera dig när du ringer Aktias kundservice (personkundernas kundtjänst och kundtjänsten för företag) utan separat nyckelkort.

Följ under samtalet instruktionerna som ges per telefon och kom ihåg: avbryt inte samtalet under identifieringen. Bekanta dig redan i förväg med bildinstruktionerna nedan.

Så här identifierar du dig i Aktias telefontjänst

1. Ring Aktias kundservice

1. Ring Aktias kundservice

Välj det språk och det ämnesområde ditt ärende gäller. Välj Aktia ID som identifieringsmetod.

2. Identifiera dig

2. Identifiera dig

Du blir ombedd att ange ditt användarnamn till Aktias nätbank. Efter att du har angett ditt användarkod, lyssna på bekräftelsekoden. Lägg inte på luren. Förflytta dig från samtalsfönstret till telefonens hemskärm och lämna samtalet öppet i bakgrunden.

3. Gå till Aktia ID-applikationen

3. Gå till Aktia ID-applikationen

Öppna Aktia ID-applikationen genom att trycka på dess ikon på telefonens hemskärm.

4. Bekräfta identifieringen

4. Bekräfta identifieringen

Kontrollera att händelse-ID är korrekt. Tryck på Bekräfta och stäng applikationen. Identifieringen är klar.

5. Gå tillbaka till det pågående samtalet

5. Gå tillbaka till det pågående samtalet

Gå tillbaka till det pågående samtalet på din telefon genom att bläddra bland öppna applikationer eller genom att trycka på samtalsikonen på skärmen.

Ditt samtal besvaras så snabbt som möjligt

Ditt samtal besvaras så snabbt som möjligt

Din identitet har nu verifierats och du kan tryggt sköta ditt ärende med Aktias kundservice.