Siirry sisältöön Siirry chattiin
Aktian verkkopalveluissa on huoltokatko sunnuntaina 24.11. klo 5.00-14.30

Verkkopankit, tunnistuspalvelu, verkkomaksu, yritysten WS-kanava ja Aktia Mobiilipankki ovat poissa käytöstä katkon ajan.

Uudessa huijauksessa pyydetään asentamaan etäkäyttösovellus puhelimeen

Uudessa huijauksessa pyydetään asentamaan etäkäyttösovellus puhelimeen

Torstai 18. huhtikuuta 2024 Asiakastiedotteet

Olemme havainneet uuden verkkohuijaustyypin. Siinä käyttäjää huijataan lataamaan sovellus, jolla huijarit saavat etäyhteyden käyttäjän laitteeseen. Keskeistä huijauksen välttämiseksi on muistaa, ettei pankki tai viranomainen koskaan pyydä asentamaan puhelimeen tai pöytäkoneeseen minkäänlaisia sovelluksia. Älä siis lataa sovelluksia pyydettäessä missään tilanteessa.

Huijaus voi edetä esimerkiksi seuraavasti: 

  1. Verkkorikollinen lähettää kalasteluviestin, jossa vedotaan usein kiireen tunteeseen. Viesti voi olla esimerkiksi seuraava: 
    ”Kredinor, Sinulla on yksi tai useampi perintävaatimus. Ota meihin yhteyttä välittömästi SMSID: FI338631. Palvelemme arkisin 08-21 puhelin nro 094-2450951”.
  2. Annetusta asiakaspalvelunumerosta kerrotaan, että puhelin on hakkeroitu ja asiakkaalta on viety varoja. Käyttäjää pyydetään asentamaan etäyhteyssovellus. 
  3. Tämän jälkeen rikollinen pyytää käyttäjää kirjautumaan mobiilipankkiin ja saa pääsyn käyttäjän varoihin. 

Esimerkki viestistä:

Jos olet vahingossa ladannut haittaohjelman puhelimeesi, toimi näin:

  • Laita puhelin lentokonetilaan tai sammuta laite ja toimita se poliisille.
  • Puhdista puhelin haittaohjelmista.
  • Sulje pankkitunnukset, myös muiden pankkien tunnukset. 

Lue lisää huijauksesta poliisin sivustolta

Liikkeellä myös huijausviestejä ja huijausverkkolaskuja

Aktian nimissä on lähetetty huijausviestejä, joissa ilmoitetaan, että ”sinulla on uusi päivitys”, ja pyydetään kirjautumaan. Linkki ohjaa valesivustolle, joten älä klikkaa linkkiä!

Useat yhtiöt ovat saaneet huijauslaskuja, ja laskuissa pyydetään suorittamaan maksamatta jäänyt lasku heti.
Muistathan, että laskut tulee aina avata ja tarkastaa huolellisesti ennen maksamista, sillä huijauslaskut ovat kehittyneet viime vuosina, ja ne ovat yhä vaikeammin tunnistettavissa.

Miten toimia, jos epäilet joutuneesi huijauksen kohteeksi?

Mikäli epäilet pankkitunnustesi joutuneen vääriin käsiin, ole heti yhteydessä asiakaspalveluumme. Jos asiakaspalvelumme jonotusaika on pitkä tai asiakaspalvelu ei ole auki, soita verkkopankin sulkupalvelun (24 h) maksuttomaan numeroon +358 20 333.

Lue lisää turvallisesta asioinnista