Siirry sisältöön Siirry chattiin
Aktian verkkopalveluissa on huoltokatko sunnuntaina 24.11. klo 5.00-14.30

Verkkopankit, tunnistuspalvelu, verkkomaksu, yritysten WS-kanava ja Aktia Mobiilipankki ovat poissa käytöstä katkon ajan.

Varo Aktian asiakkaisiin kohdistuvia aktiivisia kalastelukampanjoita

Varo Aktian asiakkaisiin kohdistuvia aktiivisia kalastelukampanjoita

Perjantai 15. syyskuuta 2023 Blogit ja artikkelit Henkilö- ja yritysasiakkaat

Aktian nimissä lähetetään toistuvasti huijausviestejä. Tulemme säännöllisesti esittelemään Aktiaan kohdistuvia kalastelukampanjoita auttaaksemme asiakkaitamme tunnistamaan verkkohuijaukset. Muistathan, että aktiivisten kampanjoiden lisäksi verkkorikolliset keksivät jatkuvasti uusia huijauskeinoja, joten pysy jatkuvasti valppaana. 

Kaikissa aktiivissa kalastelukampanjoissa on hyvin samat periaatteet: niissä esitetään Aktiaa ja pyritään haitallisen linkin kautta saamaan uhri kalastelusivulle. Kalastelusivulla asiakasta odottaa väärennetty Aktian verkkopankin kirjautumissivusto. Tällä hetkellä tietojenkalastelua tapahtuu pääasiassa sähköpostilla ja viesteissä käytetään teemoja kuten luvaton tapahtuma, uusi sovelluspäivitys, tilitietojen vahvistaminen, jäädytysilmoitus ja tietoturvapäivitykset. Muista aina tarkistaa sähköpostin lähettäjä sekä linkin laskeutumissivusto osoittamalla hiirtä linkin päällä.

Alla näet kuvakaappauksia viime aikoina havaituista kalasteluviesteistä

 

Luvaton tapahtuma

Esimerkki kalasteluviestistä, jossa teemana luvaton tapahtuma

 

Uusi sovelluspäivitys

Esimerkki kalasteluviestistä, uusi sovelluspäivitys

 

Tilitietojen vahvistaminen

Esimerkki kalasteluviestistä, tilitietojen vahvistaminen

 

Jäädytysilmoitus

Esimerkki kalasteluviestistä, jäädytysilmoitus

 

Tietoturvapäivitykset

Esimerkki kalasteluviestistä, tietoturvapäivitykset

 

Muistathan, että Aktia ei koskaan kysy sähköpostin tai tekstiviestin välityksellä henkilötunnusta, tili- tai korttinumeroita eikä pankkitunnuksia tai turvalukuja. Suhtaudu epäilyttäviltä vaikuttaviin sähköposteihin, tekstiviesteihin ja puheluihin aina varauksella, äläkä klikkaa epäilyttäviä linkkejä tai syötä pankkitunnuksiasi epäilyttäville sivustoille. Voit tarvittaessa varmistaa viestin oikeellisuuden käyttämällä toista kanavaa, kuten Aktian asiakaspalvelua. 

Mikäli epäilet pankkitunnustesi joutuneen vääriin käsiin, ole heti yhteydessä asiakaspalveluumme. Jos asiakaspalvelumme jonotusaika on pitkä tai asiakaspalvelu ei ole auki, soita verkkopankin sulkupalveluun (24 h), puh. 020 333 (ulkomailta +358 20 333). 

Lue lisää turvallisesta asioinnista