Aktian nimissä lähetetään huijausviestejä
Usean eri toimijan nimissä lähetetään tällä hetkellä huijausviestejä tekstiviestitse tai sähköpostitse. Viesteillä pyritään varastamaan pankkitunnuksia tai korttitietoja. Viesteissä kehotetaan tyypillisesti kirjautumaan verkkopankkiin viestissä olevan linkin kautta.
Aktian nimissä on lähetetty huijausviestejä, joissa esimerkiksi ilmoitetaan uudesta maksunsaajasta tai varoitetaan tilisi jäädyttämisestä, jos et päivitä tilitietojasi. Myös Aktian uutta Aktia ID -tunnistussovellusta käytetään huijauksissa esimerkiksi kertomalla, että sovellus poistetaan käytöstäsi ellet kiireellisesti käy viestissä mainitulla verkkosivulla.
Suhtaudu aina varauksella saamiisi viesteihin ja linkkeihin. Älä koskaan avaa viestiä tai sen sisältöä, jos et ole varma, ettei kyseessä ole kalasteluviesti.
Aktia ei koskaan kysy sähköpostin tai tekstiviestin välityksellä henkilötunnusta, tili- tai korttinumeroita eikä pankkitunnuksia tai turvalukuja.
Jos epäilet pankkitunnustesi joutuneen vääriin käsiin
Jos epäilet pankkitunnustesi joutuneen vääriin käsiin, ole heti yhteydessä asiakaspalveluumme. Jos asiakaspalvelumme jonotusaika on pitkä tai asiakaspalvelu ei ole auki, soita verkkopankin sulkupalveluun (24h), puh. 020 333 (ulkomailta +358 20 333). Ilmoita kuitenkin asiasta mahdollisimman pian myös asiakaspalveluumme. Turvallisuutesi vuoksi suljemme verkkopankkisi ja luomme sinulle uudet pankkitunnukset, jotka voit hakea lähimmästä Aktian toimipisteestä.
Jos epäilet korttitietojesi joutuneen huijareiden haltuun tai korttiasi on väärinkäytetty