Siirry sisältöön Siirry chattiin
Aktian verkkopalveluissa on huoltokatko sunnuntaina 24.11. klo 5.00-14.30

Verkkopankit, tunnistuspalvelu, verkkomaksu, yritysten WS-kanava ja Aktia Mobiilipankki ovat poissa käytöstä katkon ajan.

Markkinaraati: Finnairin on löydettävä kannattavuutensa

Markkinaraati: Finnairin on löydettävä kannattavuutensa

Perjantai 2. joulukuuta 2022 Markkinaraati

Lentoliikenne ja sen mukana myös kotimainen Finnair on kärsinyt massiivisia tappioita koronapandemian ja Venäjän ilmatilan sulkeutumisen vuoksi. Suomen valtio osallistui viime vuonna toteutettuun osakeantiin yhtiön suurimpana omistajana.

Finnairin liiketoimintamallia ja reittiverkostoa on sopeutettu toimintaympäristön rajujen muutosten seurauksena. Kuinka valtio näkee omistuksensa Finnairissa?

– Finnairin luvut ovat karuja, mutta ne eivät ole yhtiön itsensä aiheuttamia. Nyt Finnairin täytyy löytää uudet eväät ja kannattava liiketoiminta. Kaikilta sidosryhmiltä on löydyttävä joustoa kustannusten leikkaamiseksi. Myös rahoituksen on tultava muualta kuin valtion kukkarosta. Eivät veronmaksajat voi pitää lentoliikennettä yllä, valtion Finnair-omistuksesta vastaava finanssineuvos Minna Pajumaa sanoi Kauppalehden ja Aktian yhdessä tuottamassa Markkinaraadissa.

Finnairin pitkään rakentama Aasian-strategia on kärsinyt rajusti, kun Venäjän ilmatilan kiertäminen on pidentänyt Aasian-reittejä 40 prosentilla. Yhtiö on karsinut ja uudistanut reittiverkostoaan kannattavuuden parantamiseksi.

– Olemme leikanneet reittien määrää noin 70 prosenttiin pandemiaa edeltävästä tasosta. Reittiverkostomme on kaukoliikenteen ja Euroopan liikenteen osalta nyt aiempaa tasapainoisempi. Kierrämme Aasiaan-lennoillamme Venäjän ilmatilan joko eteläpuolitse tai pohjoisnavan kautta Aasiaan, mutta uusia kohteita on löydettävä muualta, Finnairin myyntijohtaja Mikko Turtiainen kertoi. 

Suomen matkailuelinkeino on suuresti riippuvaista Finnairin ja muiden lentoyhtiöiden tarjoamista lentoyhteyksistä. Kiinalaisten ja venäläisten matkaajien määrä on romahtanut Suomessa pandemiaa edeltävältä tasolta.

– Kolmanneksen häviäminen Suomeen suuntautuvasta matkustuksesta edellyttää uusien lähdemarkkinoiden löytämistä. Se ei ole helppoa. Suomessa on kuitenkin edelleen vetovoimatekijöitä, jotka viehättävät turisteja, vaikka ne ovat suomalaisille itsestäänselvyyksiä, kuten hiljaisuus ja puhdas luonto. Business Finlandin palvelualuejohtaja Paavo Virkkunen totesi.

Finnair tavoittelee viiden prosentin liikevoittomarginaalia vuoteen 2024 mennessä. Finnairin Mikko Turtiaisen mukaan matkustuskysyntä vahvistuu kaiken aikaa. Tulevana talvena Lappi vetää matkailijoita.

Videon toistaminen vaatii sivuston kaikkien evästeiden hyväksymisen.