Markkinaraati: Suomi palaa parin vuoden sisällä matkailun maailmankartalle
Matkailualan kurimus jatkuu jo kolmatta vuotta. Ensin pandemia romahdutti Finnairin matkustajamäärät, mikä heijastui myös Suomeen suuntautuvaan turismiin. Ukrainan sodan myötä lentoliikenteeltä sulkeutunut Venäjän
ilmatila on vaikeuttanut Finnairin Aasian-liikennettä.
Finnair on asettanut toiveensa lännen suuntaan. Kauppalehden Markkinaraadissa vieraillut yhtiön toimitusjohtaja Topi Manner kertoi kapasiteetin siirrosta Aasian-liikenteestä Pohjois-Amerikkaan.
– Koronasta ollaan toipumassa hyvin, mutta samaan aikaan Venäjän ilmatilan sulku aiheuttaa meillä sopeutumistarvetta erityisesti Japanin, Kiinan ja Korean vaikeutuneen saavutettavuuden vuoksi. Olemme kääntäneet liikennettä länteen avaamalla uusia reittejä esimerkiksi Dallasiin ja Seattleen sekä toisaalta Etelä-Aasiassa Intiaan, Manner sanoo.
Haaste on melkoinen, sillä amerikkalaisten kuluttajien ostovoima on viime kesästä lähtien jatkuvasti heikentynyt.
– Amerikkalaiset kuluttajat saivat pahimpaan korona-aikaan nauttia poikkeuksellisen voimakkaasta tulojen kasvusta, kun heidän postiluukuistaan tipahteli tukishekkejä jatkuvasti. Nyt he saavat kokea tukishekkijuhlan krapulan, kun ylenpalttinen rahanjakaminen on kiihdyttänyt inflaatiota, Aktian pääekonomisti Lasse Corin kirjoitti tuoreessa markkinakatsauksessaan.
Muutoin Finnair on toipunut vuoden takaisesta tilanteesta. Yhtiön kapasiteetista 80 prosenttia on joko omassa tai toisten lentoyhtiöiden käytössä. Suomalaista henkilökuntaa ei ole enää lomautettuna. Kustannussäästöjä kuitenkin edelleen tarvitaan.
Finnairin Topi Manner uskoo, että lentoliikenne ja Suomeen suuntautuva matkustus palautuu parissa vuodessa pandemiaa edeltävälle tasolle. Markkinaraati-keskusteluun osallistunut Visit Finlandin johtaja Kristiina Hietasaari pitää Finnairin liikenteen toipumista elinehtona Suomen matkailuelinkeinolle.
– Finnairin suorat lennot ovat aivan kriittiset suomalaiselle matkailulle. Nämä Venäjän ylilentokiellot ja niiden epämääräinen kesto ovat erittäin huolestuttavia. Venäjä ja Aasia ovat olleet Suomelle keskeiset matkailukysynnän lähteet. Nyt molemmat tukijalat ovat katkenneet, Hietasaari selittää, mutta uskoo matkailun toipumiseen vuoden 2024 loppuun mennessä.
Aktian ja Kauppalehden tarjoamassa Markkinaraadissa oli Mannerin ja Hietasaaren lisäksi mukana myös Helsingin kaupungin matkailupäällikkö Nina Vesterinen.
Videon toistaminen vaatii sivuston kaikkien evästeiden hyväksymisen.