Gå vidare till innehållet Gå vidare till chatten
Det är serviceavbrott i Aktias nätbank söndag 24.11 kl. 5.00-14.30

Nätbanker, identifieringstjänsten, nätbetalning, förtagens WS-kanal och Aktia Mobilbanken är ur bruk under avbrottet.

Se upp för aktiva bedrägeriförsök som riktar sig mot Aktias kunder – just nu förekommer nätfiske i Bank Norwegians och Finnair Visas namn

Se upp för aktiva bedrägeriförsök som riktar sig mot Aktias kunder – just nu förekommer nätfiske i Bank Norwegians och Finnair Visas namn

Den 21 december 2023 Kundmeddelanden

Vi kommer regelbundet att presentera nätfiskekampanjer som riktar sig mot Aktia för att hjälpa våra kunder att identifiera nätbedrägerier. Kom ihåg att nätbrottslingar ständigt hittar på nya bedrägerier.

Just nu gäller de aktiva bedrägerierna säkerhetskonton. Vid bedrägerier gällande säkerhetskonton rings kunden upp i Aktias namn och uppmanas av en eller annan orsak att överföra pengar till ett säkert konto. Samtalet kan föregås av ett phishing-meddelande eller ett samtal från en annan aktör, varefter kunden kan bli uppringd antingen i Aktias namn eller påstås bli kopplad till en kundrådgivare på Aktia. Bedragaren kan sedan antingen be kunden att överföra pengarna till ett säkert konto, begära kundens nätbankskoder eller be kunden att ladda ner ett fjärrstyrningsprogram som gör det möjligt för brottslingar att få tillgång till offrets enhet.

Det bedrivs aktivt nätfiske även i Finnair Visas namn. Om en person som uppger sig vara representant för Finnair Visa kontaktar dig, ska du inte lämna dina kort- eller personuppgifter via e-post eller någon annan kommunikationskanal. Klicka inte heller på länken i meddelandet och öppna inte bilagan.

Bedrägeri gällande säkerhetskonto

Exempel 1:

En kund ringde till Aktias kundtjänst och berättade att hen hade fått ett textmeddelande från Bank Norwegian om att hen hade beviljats ett lån. Norwegian hade också ringt och berättat om det, men kunden hade sagt att hen inte hade ansökt om lån hos dem. Norwegian svarade att de skulle koppla samtalet till Aktia. Kunden hade då talat med "anställda på Aktia" som berättade att det debiterats pengar från hens konto och att de behövde kundens nätbankskoder för att avsluta kontot.

Exempel 2:

En kund ringde till Aktias kundtjänst och berättade att hen fått ett textmeddelande om att hens paket har anlänt. Kunden hade väntat på paketet och trodde därför att det var det som meddelandet handlade om. Kunden hade försökt logga in i nätbanken med sina nätbankskoder via länken i textmeddelandet. Inloggningen lyckades inte. Samma dag fick kunden ett samtal från "Aktia". Uppringaren hade sagt att kunden håller på att bli offer för bedrägeri och bett kunden överföra pengar till ett säkert konto hos Aktia.

Exempel 3:

En person uppger sig vara representant för Finnair Visa och kontaktar kunden per e-post i anslutning till Finnair Visa Credit-kortet. I meddelandet försöker brottslingarna få tag på kundens identifieringsuppgifter och ber kunden identifiera sig via en länk i meddelandet.

Kom ihåg att Aktia aldrig frågar efter konto- och kortnummer eller bankkoder, säkerhetstal eller personbeteckningar per e-post eller sms. Ställ dig kritisk till e-post, sms och telefonsamtal som verkar misstänksamma. Klicka inte heller på misstänksamma länkar och ange inte dina bankuppgifter på misstänksamma webbplatser. Vid behov kan du kontrollera att meddelandet är riktigt genom att använda en annan kanal, t.ex. Aktias kundservice.

Om du misstänker att dina bankkoder har kommit i händerna på en tredje part, ska du meddela vår kundservice om saken omedelbart. Om kötiden är lång eller du upptäcker saken utanför öppettiderna, meddela nätbankens spärrtjänst på det avgiftsfria numret +358 20 333 (24h)

Läs mer om hur du sköter dina ärenden tryggt