Aktia och Käärijä uppmuntrar barn och unga att lära sig mer om ekonomi
Aktia inleder ett samarbete med Käärijä, eller Jere Pöyhönen, som vann silvermedaljen i årets Eurovision. Avsikten är att förbättra barns och ungdomars ekonomiska kunskaper. Goda kunskaper i ekonomi är viktig medborgarkunskap som ökar jämlikheten i samhället.
Att man redan som barn och ung får färdigheter i att använda och hushålla med pengar skapar en stark grund för hela livet. De praktiska ekonomikunskaperna lär man sig bäst i vardagen genom att öva på att använda pengar, och inlärningsprocessen kan vara intressant och rolig.
Som kapitalförvaltarbank vill Aktia skapa välfärd för finländare och hela samhället.
– Goda kunskaper i ekonomi är viktig medborgarkunskap som ökar jämlikheten i samhället. Grunden för att kunna hantera och utveckla den egna ekonomin skapar man redan i barndomen, eftersom den förståelse man får då bidrar till att forma den egna relationen till pengar och hur man använder dem. Barnen kan börja spara målmedvetet från tidig ålder, och ribban kan höjas när man blir äldre, säger Sam Olin, direktör för kapitalförvaltningens banktjänser på Aktia.
Käärijä vill öka barns och ungas ekonomikunskaper
Käärijä och hans låt Cha Cha Cha har tagit Europa och världen med storm och gjort finländsk musikhistoria. Som framgångsrik artist är han medveten om hur viktigt det är att kunna hantera sin ekonomi på rätt sätt.
– Jag har gjort musik länge och nu börjar det hårda arbetet bära frukt också ekonomiskt. Det gör det möjligt för mig att göra många saker och jag vill planera noggrant hur jag ska förverkliga t.ex. min dröm om att köpa en egen bostad”, säger Jere ”Käärijä” Pöyhönen.
Han blev kund i Aktia eftersom han sätter stort värde på att få en egen kontaktperson och individuell rådgivning av hög kvalitet.
– Var och en av oss har sina styrkor och vi behöver varandra. Jag själv vill få råd av dem som kan mer om ekonomi än vad jag kan. Jag är glad över att få vara en förebild för barn och unga och kanske ge dem nya idéer, och trots att det är viktigt att ta hand om sin ekonomi, måste man också våga följa sina drömmar och mål, och vara just den person som man är, påpekar Pöyhönen.
Aktia och Käärijä förenar sina krafter för att ekonomikunskaper ska bli en naturlig del av barns och ungdomars liv.
– Det är fint att Käärijä blir vårt ansikte utåt mot barn och unga. Kampanjen, som bland annat genomförs i sociala medier, ger konkreta idéer och exempel och når väl ut till sina målgrupper. Och det roligaste är att Aktia och Käärijä har likadan grön färg på sina varumärken, säger Anna Holtari, Aktias direktör för partnersamarbeten.
Vill du också bli Aktias kund?