Se upp, försäkra och varna: I år har redan tiotals miljoner stulits från finländare på webben – så skyddar du dig
Finländarna har i år förlorat redan tiotals miljoner euro till nätbrottslingar. Aktörer i finansbranschen, Cybersäkerhetscentret vid Transport- och kommunikationsverket, Konsumentförbundet, polisen, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, FPA och Microsoft samarbetar för att allt färre personer ska falla offer för kriminella bedrägerier.
Enligt polisen har det före utgången av oktober redan svindlats cirka 13 miljoner euro genom placeringsbedrägerier. Genom it-stödsbedrägerier, vd-bedrägerier samt kärleksbedrägerier och Nigeriabrev har brottslingarna lyckats stjäla sammanlagt över 13 miljoner euro och genom bluffar som utförts i bankernas namn har de stulit över 9 miljoner euro. Enbart den sammanlagda förlusten i dessa statistikförda bedrägerier överstiger 35 miljoner euro. Polisen har fått över 2 200 anmälningar om dessa bedrägerier. Dessutom förekommer det många bedrägerier där det inte finns några exakta uppgifter om antalen eller de ekonomiska förlusterna.
När man råkar ut för bedrägerier gäller det att vara snabb. Om man märker att man blivit lurad, lönar det sig att genast kontakta den egna banken och därefter polisen. Genom bankernas och myndigheternas åtgärder har man i år kunnat förhindra eller återlämna cirka 20 miljoner euro av sådana pengar som hållit på att överföras till brottslingar. Man stöter oftast på bedrägerier i sociala medier eller via sökmotorer, men brottslingarna närmar sig offren också genom sms, telefonsamtal och whatsappmeddelanden.
Vem som helst av oss kan bli offer för nätbrott. Brådska, bristande uppmärksamhet, en känslig livssituation eller otillräckliga digitala färdigheter ökar risken. Till exempel är cirka 40 procent av offren för placeringsbedrägerier i åldern 30–50 år. Över 60 procent av offren för it-stödbedrägerier och över 50 procent av offren för nätfiske är över 60 år gamla.
Se upp, försäkra och varna – så skyddar du dig mot bedrägerier!
Se upp
- för länkar i sms eller e-postmeddelanden.
- för oväntade samtal i it-stödets namn.
- för oväntade samtal i bankens, polisens eller någon annan myndighets namn.
- för länkar till bankers eller myndigheters webbplatser föreslagna av en sökmotor.
- för popup-menyer på webbplatser med överraskningsvinster eller utlottningar.
Försäkra
- dig om vem meddelandet eller samtalet kom ifrån. Banker och myndigheter ringer väldigt sällan oväntat. Försäkra dig om att det samtal du får säkert kommer från den aktör i vars namn uppringaren uppträder.
- dig om att du alltid loggar in i nätbanker eller myndighetstjänster via rätt webbplats. Det säkraste sättet att nå rätt webbplats är att skriva företagets eller myndighetens direkta adress i webbläsarens adressfält. (t.ex. organisation123.fi/com). Du kan spara adressen som bokmärke. Du kan också använda bankens eller myndighetens applikation.
Varna
- din bank om du förlorat pengar eller upptäcker att du har gett dina personliga uppgifter till bedragare. Kontakta din bank omedelbart och berätta vad som har hänt så att de kan försöka förhindra att någon missbrukar dina koder.
- det företag eller den myndighet i vars namn bedragaren har kontaktat dig.
- dina anhöriga så att de kan akta sig för bedrägerier.
- andra genom att göra en brottsanmälan till polisen.
I kampanjen Se upp, försäkra och varna deltar: Finans Finland rf, polisen, Konsumentförbundet, Cybersäkerhetscentret vid Transport- och kommunikationsverket, FPA, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, Aktia, Handelsbanken, Nordea, Oma Sparbank, OP Gruppen, POP Banken, S-Banken, Sparbanken och Microsoft.
Mer information om olika bedrägerityper, kampanjmaterial och länkar till tidigare anvisningar och undersökningar finns i bilagan och på huijausinfo.fi