Aktuell information om ändringar i prislistor, kortvillkor och tjänster som träder i kraft 1.1.2025
Nedan berättar vi om ändringar i Aktias prislistor, Aktia Mastercard- och Finnair Visa Credit-kortvillkor och Aktias tjänster. Ändringarna träder automatiskt i kraft den 1 januari 2025 förutom vissa prisändringar som träder i kraft den 1 mars 2025. Ändringarna kräver inga åtgärder från kundens sida.
Uppdateringar i våra kundpriser
Från och med 1.1.2025 uppdaterar vi våra kundpriser enligt följande
Tjänst | Nuvarande pris | Pris fr.o.m. 1.1.2025 |
Valutatillägg som inkluderas i växelkursen för MasterCard-kortköp och -återbetalning eller kontantuttag i en annan valuta än euro | 2,75 % | 2,90 % |
Kontoskötselavgift för Aktia-kreditkort | 3,90 euro/faktura | 4,50 euro/faktura |
Valutatillägg som inkluderas i växelkursen för Finnair Visa Credit-kortköp och -återbetalning eller kontantuttag i en annan valuta än euro | 2,75 % | 2,90 % |
Kontoskötselavgift Finnair Visa Credit-kort | 3,90 euro/faktura | 4,50 euro/faktura |
Nätbank* | 2,00 euro/mån | 3,00 euro/mån |
Preferenskund, minst 65 år | 5,00 euro/mån | 6,00 euro/mån |
* Gäller inte kunder som har ett paket för dagliga banktjänster. Läs mer om de olika paketen här.
Från och med 1.3.2025 uppdaterar vi våra kundpriser enligt följande
Tjänst | Nuvarande pris | Pris fr.o.m. 1.3.2025 |
Betalning av faktura i betalkuvert/faktura | 3,00 euro | 4,00 euro |
Återkommande betalning i betalkuvert /betald faktura | 3,00 euro | 4,00 euro |
Du hittar prislistorna i sin helhet här.
Ändringar i Aktia Mastercard-kortens villkor fr.o.m. 1.1.2025
Villkorsändringen gäller Aktia Credit/Debit-, Aktia Platinum Credit/Debit-, Aktia World Elite Private Banking Credit/Debit- och Aktia Credit-kort. Villkorsändringen träder i kraft automatiskt 1.1.2025. Ändringen kräver inga åtgärder från din sida. De förnyade och de ikraftvarande kortvillkoren finns tillgängliga här.
Innehållet i ändringen för de allmänna kortvillkoren samt Credit-kortvillkoren
Punkt 4: Vi har lagt till en ny punkt: Disponibla medel som överskrider kreditgränsen. Kortinnehavaren kan göra en extra betalning på kortets kreditkonto som ökar kortets disponibla medel med högst tretusen (3 000) euro.
I fortsättningen kan man på Mastercard-korten under en faktureringsperiod göra extra betalningar högst upp till 3 000 euro utöver den beviljade kreditgränsen. Om det finns ofakturerade och obetalda korttransaktioner på kortet vid tidpunkten för betalningen, hänför Banken betalningen först till Bankens fordringar. Om betalningen är större än de ovannämnda korttransaktionerna, uppstår extra disponibla medel på kortet. Också återbetalningar på kreditkontot kan leda till att det uppstår disponibla medel som överskrider kreditgränsen. Banken betalar ingen ränta på de extra disponibla medlen och de omfattas inte av insättningsgarantin.
Om du vill ansöka om höjning till din kreditgräns, kan du läsa mer här.
Om du inte godkänner ändringen har du rätt att säga upp ditt avtal innan ändringen träder i kraft genom att kontakta oss via den skyddade meddelandefunktionen i nätbanken eller genom att ringa vår kundservice på numret 010 247 010.
Ändringar i Finnair Visa Credit-kortets villkor fr.o.m. 1.1.2025
De ändrade villkoren träder i kraft automatiskt 1.1.2025. Ändringarna kräver inga åtgärder från din sida. Du hittar de uppdaterade och gällande kortvillkoren här.
Innehållet i ändringen för Finnair Visa Credit-kortets villkor:
Punkt 3: Vi har lagt till ett omnämnande om att kreditupplysningar vid bedömning av kreditvärdigheten inhämtas förutom från Suomen Asiakastieto Oy:s kreditupplysningsregister även från Skatteförvaltningens positiva kreditupplysningsregister.
Punkt 5: Vi har lagt till en ny punkt: Disponibla medel som överskrider kreditgränsen. Kortinnehavaren kan göra en extra betalning på kortets kreditkonto som ökar kortets disponibla medel med högst tretusen (3 000) euro.
Punkt 12: Vi har ändrat sättet som Avios intjänas på så att Avios endast kan samlas in för inköp vars maximibelopp motsvarar den beviljade kreditgränsen under en faktureringsperiod. Avios samlas alltså inte in för inköp där man använt disponibla medel som överskrider kreditgränsen.
Punkt 21: Vi har ändrat begreppet Bankens solidariska ansvar till kreditgivaransvar.
Dessutom har vi preciserat villkoren bl.a. i fråga om dröjsmålsräntan på krediten, kundens informationsskyldighet och ångerrätten.
I fortsättningen kan extra betalningar på Finnair Visa Credit-kortet under faktureringsperioden göras till ett belopp av högst 3 000 euro över den beviljade kreditgränsen. Om det finns ofakturerade och obetalda korttransaktioner på kortet vid tidpunkten för betalningen, hänförs betalningen först till Bankens fordringar. Om betalningen är större än de ovannämnda korttransaktionerna, uppstår extra disponibla medel på kortet. Också återbetalningar på kreditkontot kan leda till att det uppstår disponibla medel som överskrider kreditgränsen. Banken betalar ingen ränta på de extra disponibla medlen och de omfattas inte av insättningsgarantin.
Exempel på hur Avios samlas in under faktureringsperioden
Faktureringsperiod 27.12.2024-15.1.2025 | Faktureringsperiod 16.1-17.2.2025 | |
Kund Maja Den beviljade kreditgränsen för Finnair Visa Credit-kortet är | Maja har gjort inköp för Maja insamlar Avios för | Maja gör en extra betalning på 2 000 euro till Finnair Visa Credit-kortets kreditkonto och har dessutom betalat hela slutsumman på den föregående fakturan. Under faktureringsperioden har Maija nu 7 000 euro till sitt förfogande, av vilket hon använder 7 000 euro för inköp. Maja insamlar dock Avios endast för 5 000 euro. |
Om du vill ansöka om höjning till din kreditgräns kan du läsa mer här.
Om du inte godkänner ändringarna har du rätt att säga upp ditt avtal innan ändringarna träder i kraft genom att meddela banken om detta via den skyddade meddelandefunktionen i Finnair Visa-appen eller genom att ringa vår kundservice på numret 010 247 050.
Vi utvecklar kontinuerligt Finnair Visa-appen. I år har vi infört bl.a. följande funktioner i den:
- Notiser om nya korttransaktioner.
- Möjlighet att hantera enheter som används för att bekräfta kortbetalningar.
- Huvudkortsinnehavaren ser direkt i listan över transaktioner vilka betalningar som gjorts med ett parallellkort.
- Valutaväxlingstillägget uppges under tilläggsinformationen för kortköp i annan valuta än euro.
- 3DS-funktion för tilläggsbekräftelse som du använder för att bekräfta nätbetalningar säkert i appen.
- Du ser vilka korttransaktioner som samlar in Avios i tilläggsuppgifterna om korttransak-tionen. Du hittar funktionen genom att öppna korttransaktionen på appens ingångssida.
- På sidan för fakturauppgifter finns anvisningar om hur du beställer en e-faktura för din Finnair Visa Credit-kortfaktura. Du hittar funktionen genom att öppna korttransaktionen på appens ingångssida.
- Huvudkortsinnehavaren ser användningen av sitt eget kort och parallellkort i olika färgskalor på kortsidan. Du hittar funktionen genom att öppna korttransaktionen på appens ingångssida.
- Vi förbättrar kontinuerligt appen utifrån den kundrespons vi fått, och i slutet av året inför vi nya funktioner i Finnair Visa-appen.
Preferenskunder får större rabatt på liv- och arbetsoförmögenhetsförsäkring
Från och med år 2025 ökar den rabatt på livförsäkring och försäkring vid arbetsoförmåga som beviljas preferenskunder från 12 till 16 procent. Ändringen träder i kraft i början av betalningsperioden (inte försäkringsperioden). Preferenskundens rabatt tillämpas fr.o.m. betalningsperiodens första betalningsrat. Om du är Premium-kund får du redan dessa rabatter.
Aktia Seniorpaket-kunder blir Preferenskunder – den nya servicelinjen för seniorer kompletterar servicehelheten
Från och med 1.1.2025 blir Aktia Seniorpaketet en del av Preferenskund-paketet (Preferenskund, minst 65 år). Preferenskund-paketets månadspris är 6 euro.
Villkoren och förmånerna för ditt nuvarande Seniorpaket förblir oförändrade när du övergår till kundförmånshelheten Preferenskund, minst 65 år. Dessutom kompletteras de med Preferenskundens förmåner, till exempel regelbundet fond- och försäkringssparande i Aktias fonder utan teckningsprovision och en rabatt på 16 procent på Aktias livförsäkring och försäkring vid arbetsoförmåga. Bekanta dig med alla Preferenskundsförmåner här.
Vi svarar på våra kunders önskemål och öppnar i januari 2025 en egen telefonlinje som erbjuder okomplicerad och människonära service till seniorer och dem som behöver särskilt stöd samt deras närstående. Personalen som svarar i telefonen kan stöda våra kunder i deras specialbehov. Du kan välja Seniorlinjen när du ringer vår kundservice på 010 247 010 och den betjänar dig under kundservicens öppettider, vardagar kl. 8–18.