Se upp för aktiva bedrägeriförsök som riktar sig mot Aktias kunder
Det görs aktivt bedrägeriförsök i Aktias namn. Vi kommer i fortsättningen att regelbundet presentera nätfiskekampanjer som riktar sig mot Aktia för att hjälpa våra kunder att identifiera nätbedrägerier. Kom ihåg att nätbrottslingar ständigt hittar på nya bedrägerier.
Alla aktiva nätfiskekampanjer följer mycket liknande principer: meddelandet skickas i Aktias namn och innehåller en skadlig länk som leder offret till en nätfiskesida. På den falska sidan möts kunden av en falsk inloggningssida till Aktias nätbank. För närvarande sker de aktiva fiskeriförsöken främst som e-postmeddelanden och de har teman såsom obehörig transaktion, ny appuppdatering, verifiering av kontouppgifter, spärrmeddelande och säkerhetsuppdateringar. Kom alltid ihåg att kontrollera avsändaren av e-postmeddelandet samt länkens landningssida genom att hålla muspekaren över länken.
Nedan kan du se skärmdumpar på nyligen upptäckta bluffmeddelanden
Obehörig transaktion
Ny appuppdatering
Verifiering av kontouppgifter
Spärrmeddelande
Säkerhetsuppdateringar
Kom ihåg att Aktia aldrig frågar efter konto- och kortnummer eller bankkoder, säkerhetstal eller personbeteckningar per e-post eller sms. Ställ dig kritiskt till e-post, sms och telefonsamtal som är misstänksamma. Klicka inte heller på misstänksamma länkar och ange inte dina bankuppgifter på misstänksamma webbplatser. Vid behov kan du kontrollera att meddelandet är riktigt genom att använda en annan kanal, t.ex. Aktias kundservice.
Om du misstänker att dina bankkoder har kommit i händerna på en tredje part, ska du meddela vår kundservice om saken omedelbart. Om kötiden är lång eller du upptäcker saken utanför öppettiderna, meddela nätbankens spärrtjänst på numret 020 333 (24h), från utlandet +358 20 333.