Gå vidare till innehållet Gå vidare till chatten
Det är serviceavbrott i Aktias nätbank söndag 24.11 kl. 5.00-14.30

Nätbanker, identifieringstjänsten, nätbetalning, förtagens WS-kanal och Aktia Mobilbanken är ur bruk under avbrottet.

Se upp för aktiva bedrägeriförsök som riktar sig mot Aktias kunder

Se upp för aktiva bedrägeriförsök som riktar sig mot Aktias kunder

Den 15 september 2023 Bloggar och artiklar Person- och företagskunder

Det görs aktivt bedrägeriförsök i Aktias namn. Vi kommer i fortsättningen att regelbundet presentera nätfiskekampanjer som riktar sig mot Aktia för att hjälpa våra kunder att identifiera nätbedrägerier. Kom ihåg att nätbrottslingar ständigt hittar på nya bedrägerier.

Alla aktiva nätfiskekampanjer följer mycket liknande principer: meddelandet skickas i Aktias namn och innehåller en skadlig länk som leder offret till en nätfiskesida. På den falska sidan möts kunden av en falsk inloggningssida till Aktias nätbank. För närvarande sker de aktiva fiskeriförsöken främst som e-postmeddelanden och de har teman såsom obehörig transaktion, ny appuppdatering, verifiering av kontouppgifter, spärrmeddelande och säkerhetsuppdateringar. Kom alltid ihåg att kontrollera avsändaren av e-postmeddelandet samt länkens landningssida genom att hålla muspekaren över länken.

Nedan kan du se skärmdumpar på nyligen upptäckta bluffmeddelanden

 

Obehörig transaktion

 

Ny appuppdatering

 

Verifiering av kontouppgifter

 

Spärrmeddelande

 

Säkerhetsuppdateringar

 

Kom ihåg att Aktia aldrig frågar efter konto- och kortnummer eller bankkoder, säkerhetstal eller personbeteckningar per e-post eller sms. Ställ dig kritiskt till e-post, sms och telefonsamtal som är misstänksamma. Klicka inte heller på misstänksamma länkar och ange inte dina bankuppgifter på misstänksamma webbplatser. Vid behov kan du kontrollera att meddelandet är riktigt genom att använda en annan kanal, t.ex. Aktias kundservice.

Om du misstänker att dina bankkoder har kommit i händerna på en tredje part, ska du meddela vår kundservice om saken omedelbart. Om kötiden är lång eller du upptäcker saken utanför öppettiderna, meddela nätbankens spärrtjänst på numret 020 333 (24h), från utlandet +358 20 333.

Läs mer om hur du sköter dina ärenden tryggt