Gå vidare till innehållet Gå vidare till chatten
Det är serviceavbrott i Aktias nätbank söndag 24.11 kl. 5.00-14.30

Nätbanker, identifieringstjänsten, nätbetalning, förtagens WS-kanal och Aktia Mobilbanken är ur bruk under avbrottet.

Det skickas aktivt ut bluffmeddelanden i Aktias namn

Det skickas aktivt ut bluffmeddelanden i Aktias namn

Den 20 juni 2023 Kundmeddelanden

Det har skickats bluffmeddelanden i Aktias namn där det står att ”ditt nätkonto tillfälligt spärrats på grund av säkerhetsskäl” och där du uppmanas att uppdatera din profil via länken i meddelandet. Klicka inte på länken, den leder till en falsk webbplats.

Bluffsamtal har också blivit vanligare mot sommaren. Meddelandenas och samtalens syfte är att fiska efter nätbankskoder eller kortuppgifter. I meddelandena uppmanas du vanligtvis att logga in i nätbanken via en länk i meddelandet och samtalen är vanligtvis ett försök på att få tag på personlig eller ekonomisk information eller att få dig att överföra pengar till ett konto som kontrolleras av bedragaren.

Kom även ihåg att det säkraste sättet att logga in i Aktias nätbank är genom att själv skriva adressen www.aktia.fi i adressfältet i webbläsaren eller att använda Aktia Mobilbank, som kan laddas ner i din appbutik. Logga aldrig in i nätbanken via en länk som du fått per e-post eller via sökmotorernas sökresultat, utan logga alltid in via bankens egna sidor eller genom att själv skriva in adressen i webbläsarens adressfält. Webbläsarens adressfält fungerar även som sökmotorernas (t.ex. Google, Bing) sökfält, så skriv adressen i formen www.aktia.fi för att låta bli att använda sökfunktionen.

Aktia frågar aldrig efter personbeteckning, konto- eller kortnummer, nätbankskoder eller säkerhetstal per e-post eller sms.

Om du misstänker att dina nätbankskoder har hamnat i fel händer

Om du misstänker att dina nätbankskoder har hamnat i fel händer, meddela vår kundservice om saken omedelbart. Om kötiden är lång eller du upptäcker saken utanför öppettiderna, meddela nätbankens spärrtjänst (24h), tfn 020 333 (från utlandet +358 20 333). Meddela också vår kundservice om saken så fort som möjligt. För din egen säkerhets skull spärrar vi din nuvarande nätbank och skapar nya nätbankskoder åt dig, som du kan hämta från närmaste serviceställe.

Om du misstänker att dina kortuppgifter har hamnat i fel händer eller att ditt kort missbrukats

Ring genast spärrtjänsten för kort och Aktia Wallet-applikationen på +358 800 0 2477 (24 h/dygn) och spärra kortet. Gör också en polisanmälan om ditt kort har blivit föremål för missbruk. Du kan även tillfälligt förhindra användning av kortet via Aktia Wallet-applikationen eller i din nätbank under rubriken Kort.