Markkinaraati: Konsumenterna är dystra men konsumerar fortfarande
Konsumentförtroendet har varit lågt under hela hösten. Trots att sällanköpsvarusektorn lider av en corona-baksmälla, tror Kauppalehtis marknadsråd Markkinaraati att resultaten för årets tredje kvartal på det hela taget fortfarande är goda. Nu fäster man vikt vid vad företagen berättar om sina framtidsutsikter.
– Framtiden är det stora spänningsmomentet. Nu finns det skäl att vara lyhörd för vad till exempel Amazon, den globala jätten inom konsumentsektorn, säger om sin lagersituation. Det berättar mycket om konsumentmarknadens framtid, säger Juuso Kenkkilä, portföljförvaltare på Aktia i marknadsrådet.
Juuso Kenkkilä påminde om att det gäller att lägga märke till den annorlunda situationen i både banker och företag när läget i ekonomin jämförs med finanskrisen år 2008.
– Då var företagen hårt skuldsatta och bankerna finansierade skuldsatta företag med ett mycket mindre eget kapital. Nu är läget annorlunda. Företagens skuldsättning ligger på en mycket lägre nivå och bankerna är i gott skick.
I marknadsrådets diskussion deltog utöver Kenkkilä även analytiker Sauli Vilén från Inderes och chefsekonom Minna Kuusisto från Danske Bank.
För att spela videon måste alla cookies på webbsidan accepteras.